måndag 6 juli 2020

193: Min historia (171/365+1).....


Den 23/6 2020 så åkte jag in med ambulans för misstänkt stroke.
(Denna berättelse blir lite längre, samt att den innehåller mer än 1 bild. 
Jag hoppas att det är okey.)

Men vi tar det från början........

Midsommarhelgen jobbade jag, fredag till söndag och väldigt långa pass.
Både lördag- och söndag morgon så sa jag till mina kollegor att jag hade ont i huvudet, samt i höger öra.
Trodde att huvudvärken berodde på dålig sovställning, samt för lite sömn.
Huvudvärken satt som ett brännande band någonstans mellan skuldrorna och början på nacken.
Sen gick detta "brännande band" upp till halva bakhuvudet, där den stannade.
Under dagen försvann (tror jag iaf) dock denna värk.

På måndag var jag ledig och kände ingenting (inte vad jag minns iaf).
När jag och sonen satt vid middagsbordet så började höger öga att tokrinna och jag trodde att jag hade fått ett skräp i ögat.
Vad jag minns så rann det från ögat hela kvällen.

När det var dags för tandborstning innan sänggående så missade jag munnen när jag skulle borsta på höger sida.
Trodde då att det bara var ett misstag och inget annat.
När jag borstade mina tänder så kändes tungan lite konstig (tandläkarbedövning) och jag uppmärksammade att jag inte kände någon smak, mer än att det var starkt i munnen.
Och då kom jag att tänka på att jag faktiskt hade haft "smakbortfall" under en tid (kanske en föraning om vad som skulle komma).
När jag hade borstat klart tänderna så tittade jag mig i spegeln.
Hmmm, var inte munnen lite sned 😏
Samtidigt så hade jag inget att jämföra med, jag brukar ju inte direkt stå i spegeln och kolla in mitt smile.
Kanske har jag alltid lett så här snett utan att ha vetat om det?

Gick och la mig och sov gott hela natten.
Vaknade redan 05.20 och kände mig pigg, men ögonen var fulla av "grus".
Försökte gnugga mina ögon, men det blev inte bättre.
Gick på toa och sköljde av ansiktet, samt satte på mig glasögonen för att se.
Blinkade några gånger och blev plötsligt varse att jag, trots blinkning, såg hela tiden.
Då försökte jag blinka sakta och insåg att mitt öga var öppet hela tiden.
Tittade på mitt ansikte och såg att munnen var sned, provade le och såg förskräcklig ut 😳

Blev inte rädd, bara fundersam.
Googlade fram telefonnumret till HC och såg att de skulle öppna 07.45
Jag ringer och ber om råd när de öppnar, var min tanke.
Men när kl var strax efter 06 så tänkte jag att jag kunde ju ringa 1177 och fråga dem om de hade någon aning om varför det var så här.

Jag hann bara nämna mina symtom hos 1177 så blev jag avbruten.
-Jag måste ringa efter en ambulans, sa kvinnan i telefonen.
-Varför? undrade jag
-Jag måste prioritera detta som en stroke, fick jag till svar.
-Jaha, sa jag.

Kvinnan i telefonen ville att jag skulle prova olika "övningar" och känna hur det kändes.
Och allt i kroppen (förutom i ansiktet) kändes ju precis som vanligt.
-Detta är inte en stroke, sa jag, jag är 100% säker!!!
-Ja, men dina symtom säger så, svarade kvinnan. Nu ringer jag en ambulans!!
-Ok, gör det då, det är väl lika bra att bli kollad. men de får INTE komma med blåljus och jag går ut själv!!! sa jag bestämt.
-Jaja, sa hon och skrattade, jag meddelar dem det.

Vid 06.30 var ambulansen här och jag blev utfrågad om mitt mående och de satte nål på mig.
Sen gick det fort!!!!
Akuten i Sunderbyn fick veta att det var ett "prio1" som var påväg in.

Väl inne på akuten så blev jag kopplad till ett EKG, och sen fick jag träffa 2 olika läkare.


De neurologiska testerna avlöste varandra.
Jag fick gå på tå, på häl, blunda och stå på ett ben, blunda och växelvis peka på näsan mm.....allt klarade jag med bravur.
När jag skulle rynka mina ögonbryn så var det bara den vänstra sidan som följde med.
-Ja, du har varken fel på hjärtat eller hjärna, sa läkaren. Du har drabbats av Bells pares .
Och i.o.m den diagnosen blev jag då remitterad till Öron-Näsa-Hals.
Fick träffa ytterligare en doktor som grundligt undersökte mig i halsen och öronen (sökte efter herpesblåsor) och som som berättade för mig om denna pares och anledningarna till att man kunde drabbas av den.

Efter detta så fick jag åka hem igen, med en inbokad återträff om ca 1 månad.

När jag hade varit hemma 1 dag så kände jag att jag inte hade fått något direkt svar på varför jag hade drabbats av detta.
Varför hade de inte tagit några prover på mig (förutom sänkan)?
De finns ju massor av värden i kroppen som jag kände att jag ville veta om de var bra, kanske något i mina värden hade orsakat detta?

Ringde HC direkt och begärde att få ta Covid-19 prov.
De, precis som akuten, tyckte att det var onödigt då mina symtom ej signalerade om detta.
-Men folk har ju haft så mkt konstiga symtom under denna sjukdom, så vad är det som säger att jag inte har det? undrade jag.
Då fick jag en tid samma dag för provtagning (svaret var negativt, tack och lov).
Sen fick jag även en inbokad läkartid veckan efter.

På torsadgen så tog jag en promenad tillsamman med min mamma (vågade inte gå själv).
Så underbart att få vara ute igen.


Tyvärr så var jag ute alldeles för länge med otäckt öga och fick en fruktansvärd värk som gjorde mig liggandes resten av dagen.
Men att få vara ute i friska luften och röra på mig var som bomull för själen, jag som är van att springa nästan varje dag.

Min mimik var inte "kul" dessa dagar, kände mig som ett "missfoster" 😢


I 10 dagar har jag ätit Prednisolon (Kortison) för att få ner svullnaden på ansiktsnerven.
Samt att jag har droppat ögat med ögondroppar "miljoner ggr/dag).
På natten har jag haft ögonsalva samt fuktkammare för att skydda ögat.


I tisdags förra veckan så fick jag träffa läkaren på HC.
Då togs det massor av prover, bla Borrelia.
Alla mina prover var tip top och Borrelia var negativt.
Då fick jag helt enkelt acceptera att denna pares bara drabbat mig av okänd anledning (själv tror jag starkt på att det är stress som har orsakat detta, vilket verkara vara ganska vanligt).
Jag fick även godkänt av läkaren att börja springa igen!!!!

Jag har sprungit och/eller promenerat varje dag sen dess.
Mitt ansikte börja återgå till det "normala" och jag kan både le och blinka idag, 2 veckor efter diagnosen.
När jag läser om denna diagnos så tror jag mig se att detta tillfrisknande har gått fortare än det brukar.
Kanske för att jag har en bra grundfysik och för att jag inte "deppar" ner mig för mycket?!




Idag sprang jag dessutom min längsta sträcka sen jag drabbades av detta och det gav mig en sån boozt/eufori så jag kan knappt beskriva den med ord 😻


Jag fortsätter min rehab och inväntar återbesök hos doktorn.
Och under tiden så springer jag vidare 🙏


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar